RJ140cachina.com

Renoveringen

Renoveringen

Ovan bild på hur hon låg infrusen i en vik när vi hittade henne.

Efter hemkomst från Ostkusten läggs Cachina in på Randviks båtsnickeri som drevs av Daniel Randvik, en mycket duktigt båtsnickare. 

All inredning revs ut, kvar var bara motorn och de inplastade åskledarna. Skrovet isolerades sedan och uppbyggnaden började. Virke inhandlades på Kärnsunds Woodlink, fantastisk kvalitet och kunnande. Alla inredning tillverkas och måttas in, lackas och monteras.  Nya rostfria tankar båda till vatten och Diesel monteras. Eftersom allt är utrivet så blir både pumpar,  vatten och elsystem helt nytt (el - Master Charged, 12v och 24V när man har landström). Resårmadrasser till kojern. Ny gasspis installeras och nya gasledningar. Alla instrument instaleras nytt och kommer från Raymarine ink autopilot.

Även däcket revs av totalt och från att ha varit flushdäckad byggdes det upp två nya kappar enligt klassiska linjer. Dessa byggdes i Divinycell och kläddes sedan med teak. För att få en bra ståhöjd i pentry och nedgång plastades det upp nya högre sidor på båda sidor om nedgången. Teaken på kapparna lackas och nytt teakdäck läggs. Alla beslag ersätts med nya och nya svanhalsar monterades (Vetus rostfria).

Nytt ankarspel, elektriska Furlex till båda förseglen. Nya segel sys upp av Niels Flohr på Ullman sails (nu Elvströms sails) Skärhamn, fantasktisk service!

Masterna besiktigas, monteras ned och lackas vita alla beslag monteras på igen.

Nu böjar hon bli färdig coh sjösättning närmar sig.

Allt utrivet
Inredning utriven, ned till glasfibern
Virke från Kärnsunds Woodlink
Virke från Kärnsunds Woodlink
Intredningsdetaljer väntar på lack
Toa inredning tar form
Skott börjar monteras
Däcket uppsågat för ny kapp
Kappar formas i Divinycell
Förkappen byggs upp
Upplastade sidor på båda sidor om nedgåmgen
Akterkappen byggs upp
Vid boj på Gåsö